Blogi

Rakvere Aqua Hotel ja Spa

Kaksi lippalakkipoikaa Rakveren Turun aukiolla

Rakveren linna

Päätimme jo alkuvuodessa, että Tohlopinrivin ikkunaremontin jälkeen pidämme lyhyen loman kovan siivousurakan jälkeen jossakin edullisessa paikassa. Netistä löytyikin kohtuuhintainen tarjous kylpylälomasta Viron Rakveressä Aqua Hotelli ja Spassa 5-8. toukokuuta Varasimme sen.

Pakettiin kuuluivat matkat laivalla Helsingistä Tallinnaan ja sieltä linja-autolla itään noin 100 kilometrin päässä olevaan Rakveren 17 000 asukkaan pikkukaupunkiin ja takaisin Helsinkiin. Matkojen lisäksi tarjoukseen kuuluivat puolihoito ja neljä erilaista kylpylähoitoa.

Lähdimme torstaiaamuna kotoa Helsingistä linja-autolla Helsingin Rautatientorille ja sieltä edelleen linja-autolla Länsisatamaan. Laiva Star lähti kello 10.30 kohti Tallinnaa. Kävelymatka terminaalista laivaan tuntui tosi pitkältä ja raskaalta, kun laivaan oli menossa runsaasti matkalaisia ja meillä kaikilla oli matkatavaroita. Matka laivalla Tallinnaan kesti vain pari tuntia ja satamassa oli vastassa pienoisbussi, jolla  jatkoimme suoraan Rakvereen. Meitä oli tusina Aqua Span asiakasta. Runsaassa puolessatoista tunnissa olimme Rakveressa.

Hotelli ja kylpylä olivat hyviä. Saimme siistin huoneen ja "avainkellot" kylpyläkäyntejä varten. Ensimmäisenä iltana kokeilimme kylpylän altaita ja saunoja. Uima-altaita oli runsaasti niin lapsille omia kuin kuntouimareillekin samoin saunoja jopa niin paljon, että emme ensimmäisellä kerralla ehtineet kaikkia edes kokeilla. Puolihoitoomme kuului aamiainen ja päivällinen hotellin ravintolassa. Ravintola on sisustettu yökerhomaiseen tyyliin suurine baareineen ja valoineen. Pakettiimme kuuluva lämminruoka tarjoiltiin valkoisilla pöytäliinoilla katettuihin pöytiin. Myös servietit olivat kangasta. Syömämme ruoka-annokset olivat kauniisti laitettu esille ja maukkaita. Listahinnat olivat myös kohtuullisia.

Kylpylähoidot olivat valmiiksi varatut kaikille vieraille. Meidän hoitomme olivat sijoitetut perjantaille ja lauantaille. Meillä molemmilla oli perjantaina jalkahoito ja vesisänkyhieronta ja lauantaina porekylpy ja shanghailainen kokovartalohieronta. Kaikki muut hoidot olivat tuttuja ja tavanomaisia, mutta shanghailainen hieronta oli oudompi, varsinkin kun filippiiniläinen hierojamies nousi hajareisin saman hierontapöydän päälle ja hieroi sieltä koko ruumiinpainonsa voimalla selkääni. Aika kovaa!

Kylpyläkäyntien lomassa tutustuimme myös Rakveren vanhaan jo 1300-luvulla perustettuun kaupunkiin. Kävimme paikallisella linja-autolla upouudessa ostoskeskuksessa Pohjakeskuksessa, jossa on kymmeniä liikkeitä elintarvikekaupoista ja kahviloista aina rautakauppaan asti.

Mielenkiintoisin nähtävyys oli kuitenkin Rakveren linna, johon tutustuimme lauantaina. Linna on perustettu jo vuonna 1226. Linnaan on järjestetty siellä vieraileville ohjelmaa. Kukin vierailija pukee päälleen ritariviitan ja liikkuu se päällä linnan eri osissa. Linnassa voi lyödä itselleen oman "linnarahan", ampua jousella, heittää keihästä tai kirvestä, ratsastaa, ruokailla ja seurata siellä kulloinkin esitettävää ohjelmaa. Kannattaa pistätyä linnassa, jos käy Rakveressä.

Linnan valleilla on myös kaupungin perustamisen 700-vuotisjuhlan kunniaksi pystytetty  suuri härkäpatsas, jonka jalustasta löysimme patsaan rahoittamiseen osallistuneiden nimien joukosta myös monta tuttua suomalaista muun muassa: Simo Kärävän, Gunnar Laation ja Esko Kosusen.

Palasimme sunnuntain puolenpäivän aikaan pikkubussilla Tallinnaan ja sieltä laivalla kotiin Helsinkiin sopivasti äitienpäivän illaksi. Mikko ja Pia olivatkin vastassa ja saimme mukavan kyydin kotiin. Olimme tyytyväisiä lyhyeen kylpylälomaamme ja voimme suositella sitä muillekin.

Kirjoitusta on viimeksi muokattu: 22.5.2022 16:29

Kirjoituksessa on 1 kommentti

Smitha730 (10.4.2016 04:16)
I appreciate, cause I found just what I was looking for. You have ended my 4 day long hunt! God Bless you man. Have a great day. Bye fecffffegkeaecak
Kommentoi kirjoitusta

* Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.