Blogi

Matka Borovitshiin25.9.2011 19:47

Pitkällä matkalla oli pidettävä virkistystaukoja

Kukkien lasku Jeglan sotavankimuistomerkillä

Matkalaiset menossa tutustumaan Pyhän Sofian Katedraaliin Novgorodissa

Parikymmentä sotavainajien muiston vaalimistyöhön läheisesti liittyvää henkilöä teki syyskuussa viiden päivän tutustumis- ja tarkastusmatkan eräille Pietarin lähialueilla sijaitseville sotavainajien muistomerkeille. Matka tehtiin Vihdin Liikenteen linja-autolla. Ajomatkaa yhteen suuntaan kertyi melkoisesti varmaan lähes 800 kilometriä kauimpana sijaitsevaan Borovitshin kaupunkiin. Minulla oli tilaisuus osallistua matkaan Sotavahinkosäätiön edustajana yhdessä Peter Küttnerin kanssa.

Menomatkalla kävimme Säkkijärven ja Viipurin kenttähautausmailla. Laskimme kukat niiden muistomerkeille. Muistomerkit olivat kunnossa.

Ajoimme Viipurista uutta patotietä suoraan Hatsinaan kiertämättä Pietarin kautta. Hatsinassa laskimme kukat siellä olevalle sotavankimuistomerkille. Sieltä ajoimme vielä Novgorodiin, jonne saavuimme illalla myöhään, majoituimme ja ruokailimme.

Seuraavana aamuna matkasimme Borovitshiin. Saimme Borovitshista oppaaksemme kaksi venäläistä poliisiupseeria, jotka harrastuksekseen etsivät venäläisiä sotavainajia ja vaalivat heidän muistoaan. He opastivat meidät Jeglan ja Shibotovin kyliin ja niiden muistomerkeille.

Laskimme kukat näille muistomerkeille. Peterillä ja minulla oli tilaisuus laskea kukat toiselle näistä muistomerkeistä. Muistomerkit olivat hyvässä kunnossa. Muistomerkeillä käynnin jälkeen meillä oli tilaisuus tutustua venäläisten "kollegojen" tukikohtaan, jossa heillä oli runsaasti kaivauksissa löytynyttä esineistöä. Lounaan nautimme Borovitshissä yhdessä venäläisten oppaidemme kanssa. Lounaan jälkeen palasimme Novgorodiin.

Novgorodissa kävimme vielä Ilmajärven tuntumassa olevassa suurehkossa luostarissa, jota kunnostetaan kaiken aikaa. Illaksi palasimme tuttuun hotelliin ruokailemaan ja nukkumaan.

Seuraavana päivänä meillä oli tilaisuus tutustua Novgorodin Kremliin ja siellä oleviin kirkkoihin ja museoihin. Yli 1000 vuotta vanha kaupunki, sen kirkot ja museot jäivät pysyvästi mieliimme.

Lounaan jälkeen ajoimme toiseen yli 1000-vuotiseen kaupunkiin Pihkovaan, jonne jäimme seuraavaksi yöksi. Seuraavana aamupäivänä meillä oli tilaisuus tutustua puolestaan Pihkovan Kremliin ja sen kirkkoihin muun muassa Pyhän Kolminaisuuden katedraaliin, jossa on korkein näkemäni ikonostaasi varmaan yli 40 metriä korkea. Ostin Pihkovan Kremlissä olevasta antiikkikaupasta muistoksi metalliin valetun matkaikonin.

Pihkovasta ajoimme Izborskin kautta Petseriin, jonka hienosti kunnostettuun Taivaaseen astumisen luostariin tutustuimme. Petseristä siirryimme läheiselle Koidulan raja-asemalle, jossa ylitimme Venäjän ja Viron rajan. Ajoimme sieltä Tarttoon, jonne jäimme yöksi.

Seuraavana aamuna oli vielä mahdollisuus tutustua kolmanteen lähes 1000 vuotta vanhaan kaupunkiin Tarttoon. Ehdimme aamupäivän aikana käydä vanhassa kaupungissa ja tutustua päällisin puolin Tarton yliopistoon, kaupungintaloon ja Johanneksen kirkkoon.  Sen jälkeen olikin aika lähteä ajamaan kohti Tallinnaa ehtiäksemme illalla Helsinkiin lähtevään laivaan. Saavuimme Helsinkiin aikataulun mukaisesti iltauutisten aikaan. Näin oli monivaiheinen muistomerkkien tutustumis- ja tarkastusmatka saatu päätökseen.

Kirjoitusta on viimeksi muokattu: 23.12.2020 16:46

Kirjoituksessa on 1 kommentti

Matti Hara (28.9.2011 07:41)
Tervehdys Jaakko,

Ihan mukava ja hyvä bloggaus. Hyvät jatkot.