Blogi

Puolan kylpylämatka13.11.2011 18:17

Sandra Spa Pogorzelica

Kylpylän sisäpihan hirsisauna ja sen ympärille rakennettu suosittu lämminvetinen kelluntajoki

Hiekkarannan tämän hetken valtias lokki

Osallistuimme Eeva-Leenan kanssa kuopiolaisen Matka Veijalaisen järjestämään kylpylämatkaan 5-13.11. Sandra Spa-kylpylään Puolan Pogorzelicassa. Nousimme lähtöpäivänä lähes täpötäyteen 56-paikkaiseen linja-autoon Helsingin Vuosaaressa. Valtaosa matkalaisista oli muualta Suomesta: kuka Kuopiosta, kuka  Leppävirralta, Varkaudesta, Mikkelistä, Jyväskylästä, Heinolasta tai Lahdesta ja me lähes ainoina Helsingistä. Linja-auto täyttyi nyt viimeistä sijaa myöten. Olimme valmiit aloittamaan kylpylämatkamme.

Liikuimme linja-autolla läpi uuden, laajan Vuosaaren sataman ja odoteltuamme tovin laivalippujamme satama-alueella saatoimme ajaa suoraan italialaiseen Grimaldi-ryhmään kuuluvan Finnlines-yhtiön Finnlady-laivan autokannelle. Autokannella nousimme linja-autosta ja kävelimme hyttiimme. Finnlady on Italiassa vuonna 2007 rakennettu matkustaja- ja rahtialus, johon mahtuu 500 matkustajaa ja peräti 200 rekkaa tai muuta autoa. Finnlady lähti kello 18.30 Helsingin Vuosaaresta kohti Puolan Gdyniaa.

Laivamatkamme alkoi hyvällä illallisella laivan ravintolassa. Yön nukuttuamme, aamiaisen ja lounaan nautittuamme laiva jo saapuikin seuraavana päivänä kello 15.00 Gdyniaan satamakaupunkiin, jossa jätimme laivan, nousimme linja-autoon ja jatkoimme sillä matkaa Sandra Spa:han Pogorzelicaan. Noin neljän-viiden tunnin ajon jälkeen saavuimme illalla myöhään kylpylään. Söimme illallisen ja majoituimme.

Seuraavana aamuna meillä oli tiedotustilaisuus, jossa kerrottiin Sandra Spa:sta ja sen palveluista. Kylpylä on suuri pitkine käytävineen, huoneineen, ravintoloineen, hoitopaikkoineen ja altaineen. Kylpylässä  on kaikkiaan yli 400 huonetta ja se toimii vuoden ympäri. Asiakkaat tulevat Saksasta, Puolasta, Ruotsista ja Suomesta.

Meidän "pakettiimme" kuului 10 ennalta määrättyä hoitoa, jotka oli kirjattu erilliseen henkilökohtaiseen hoitokorttiin. Tämän kortin mukaan sitten kuljimme neljän päivän ajan hoidoissa. Viides kylpyläpäivä 11.11. oli sattumalta Puolan itsenäisyyspäivä, jolloin hoitoja ei ollut. Puola itsenäistyi 11.11.1918 siis 93 vuotta sitten. Uima-altaissa saattoi kyllä käydä ja ravitsemispalvelut toimivat. Pakettiimme kuului tavanomaisia kylpylähoitoja: porekylpyä, valoterapiaa, hierontapatjaa, jalkakylpyä, suolahöyryä ja lämpöpakkauksia. Lisämaksusta oli mahdollisuus saada jalkahoitoa, hierontaa ja kauneudenhoitopalveluita ym. Kävin yhdessä maksullisessa hieronnassa, jolloin hierottiin selkää. Se tuntui hyvältä ja oli selvästi halvempi kuin Suomessa.

Viisi päivää kului nopeasti. Aina oli joku hoito odottamassa tai jos ei ollut hoitoa, niin oli ruokailu. Pakettiimme kuului nimittäin täysihoito. Se kyllä tuntui, sillä kolme kiloa tuli lisää painoa reilun viikon aikana. Huh! Kävelimme kyllä läheiseen Niechorzen kylään, joka alkoi aivan hotellin nurkalta, mutta ei sellainen lyhyt kävely missään tuntunut.  Kylä oli kovin hiljainen näin sesongin ulkopuolella. Lukuisat täyshoitolat ja apartamentos-talot olivat nyt kiinni. Voi vain arvata, mikä kuhina niissä on kesäaikana. Itämeren hienohiekkaiseen rantaan on vain muutama sata metriä. Rannat ovat varmasti pullollaan ihmisiä kesällä, nyt  oli vain lokkeja.

Kotiinpäin lähdimme ajamaan perjantaina 11.11. noin puolen päivän aikaan. Nyt ajoimme suoraan länteen halki Pohjois-Puolan ja Saksan tavoitteenamme Travemünde, jossa meitä odotti Finnstar Finnladyn sisaralus. Saavuimme Travemündeen vasta puolen yön aikaan ja nousimme laivaan, joka lähti aamuyöllä kello 3.00 kohti Helsinkiä. Vietimme yhden kokonaisen päivän ja yön laivalla ja olimme Helsingissä parahiksi isänpäivän 13.11. aamuna. Muu matkaseurue jatkoi linja-autolla vielä eteenpäin aina Keski-Suomeen asti. Tällä tavoin teimme matkan puolalaiseen kylpylään ja toteutimme vanhaa sanontaa "Sanitas per aquam" (Terveyttä vedestä), jonka lyhenne Spa on tänä päivänä lähes jokaisen itseään kunnioittavan kylpylän nimen yhteydessä, niin myös puolalaisen Sandran Spa:n.