Blogi

Kylpylässä Saarenmaalla 28.6.-1.7.20122.7.2012 20:29

Linda Line tarjoaa nopean laivayhteyden Helsingin ja Tallinnan välille.

Kylpylähotelli SPA Rüütli Kuressaaressa

Reliefi ja kuvia Suomen marsalkka Mannerheimista SPA Rüütlin aulassa

Kuressaaren uimaranta ja piispanlinna taustalla

Muistomerkki Eestin vapaussodassa 1918-1920 menehtyneille saarelaisille Kuressaaren keskustassa

Kuressaaresta ostettu jugend-peili

Ravintola Veski vanhassa (1899) tuulimyllyssä

Löydettyämme netistä edullisen Linda Linen kylpyläpaketin Saarenmaalta päätimme lähteä sinne kohta juhannuksen jälkeen. Pakettiin sisältyi: laivamatkat Helsinki -Tallinna - Helsinki Linda Linen aluksilla, kuljetus linja-autolla Tallinnasta Saarenmaalle ja takaisin, kolmen yön majoitus SPA Rüütlissä Kuressaaren kaupungissa ja neljä erilaista kylpylähoitoa sekä aamiaiset.

Me olimme aiemmin käyneet Kuressaarella ja asuneet kiertomatkamme aikana jossakin sen kylpylähotellissa, mutta emme enää muistaneet sen nimeä. Olimme silloin tyytyväisiä kylpylään. Tämän matkan yhteydessä selvisi, että kylpylä, jossa asuimme yli kymmenen vuotta sitten on nyt nimeltään SPA Georg Ots. Sen jälkeen on samalle rannalle noussut kaksi kylpylää lisää, joista toinen on nimeltään SPA Meri ja tämä meidän SPA Rüütli on rakennettu vuonna 2002.

Lähdimme Helsingistä kello 10.00 laivalla Tallinnaan ja olimme Tallinnassa puolentoista tunnin merimatkan jälkeen. Vasta Tallinnassa kuulimme, että linja-auto Saarenmaalle lähtee  kello 13.30. Olisimme siis ehtineet kello 12.00 Helsingistä lähtevällä laivalla! Tosiasiassa linja-auto Saarenmaalle pääsi lähtemään vasta 14.30, kun se keräsi Tallinnan satamassa kaikilta muilta laivoilta tulevat kylpylävieraat.

Noin parin tunnin linja-automatkan jälkeen mantereella oli jälleen vuorossa laivamatka. Se oli vain puolen tunnin mittainen. Linja-auto ajettiin mantereen Kuivastusta Saarenmaan Virtsuun menevään lauttaan. Nousimme linja-autosta kahville laivan ravintolaan. Merimatka oli nopea. Sen jälkeen istuimme vielä puolitoista tuntia linja-autossa ennenkuin saavuimme Kuressaareen. Kello oli jo lähes 18.00, kun pääsimme majoittumaan kylpylähotelliimme. Koko päivä oli siis tehty matkaa. Menimme illalla vielä uimaan kylpylän altaisiin ja syömään ravintolaan. Mitään hoitoja ei ensimmäiseen päivään mahtunut.

Seuraava päivä oli aurinkoinen ja lähdimme heti aamiaisen jälkeen tutustumaan läheiseen uimarantaan ja piispanlinnaan. Merivesi oli 17-asteista ja Eeva-Leena reippaana talviuimarina meni uimaan ja piti vettä lämpimänä. Minä en uskaltanut. Tuuli mereltä oli vielä hieman kylmä. Uimarannan jälkeen kävelimme katsomaan lähellä sijaitsevaa, suurta piispanlinnaa. Katselimme linnaa vain ulkoapäin, emme menneet sisälle. Sen sijaan suuntasimme kulkumme Kuressaaren keskustaan syödäksemme lounasta jossakin keskustan pikkuravintolassa ennen kylpylähoitoja. Keskustaan kävellessämme näin yhdessä antiikkikaupassa kauniin jugend-peilin, johon ihastuin. Peilin hinta ei päätä huimannut, mutta jätin sen kuitenkin sinne ja lupasin tulla seuraavana päivänä uudestaan.

Lounaan jälkeen osallistuimme pakettiimme sisältyviin hoitoihin. Toinen niistä oli rentoutushoito erityisessä huoneessa, jossa istuttiin lepotuolissa peittoon kääriytyneenä ja kuunneltiin ja katseltiin rentouttavaa musiikkivideota. Minä siihen nukahdin - taisi Eeva-Leenakin!

Toinen hoito oli käsien parafiinihoito, jollaista en ole aiemmin saanutkaan. Kädet voideltiin parafiinillä, kastettiin lämpimään liuokseen, jolloin parafiini muodosti kerroksen käsien iholle. Sen jälkeen käsiin työnnettiin muovipussit ja niiden päälle vielä paksut kangasrukkaset. Näin paketoituina käsiä pidettiin paikallaan 10 minuuttia, jonka jälkeen parafiini pyyhittiin pois. Kyllä ne tästä hoidosta ainakin vähän pehmenivät!

Olin tilannut ylimääräisenä hoitona vielä 40 minuutin hieronnan. Se tuntui  hyvältä, sillä selkäni ja jalkani olivat jäykät tulomatkan pitkästä istumisesta.

Illalla menimme vielä syömään kylpylän ravintolaan. Ruoka oli hyvää, mutta kauko-idästä saapunut seurue piti ravintolassa niin kovaa meteliä, että oli vaikea kuulla, mitä toinen sanoi.

Kolmantena kylpyläpäivänä olimme kaikkiaan kolmessa hoidossa: porekylvyssä, suolahuoneessa ja jalkahoidossa. Sillä aikaa, kun Eeva-Leena oli jalkahoidossa kävin uudestaan antiikkiliikkeessä katsomassa jugend-peiliä ja tinkimässä hintaa alaspäin. Niinpä sitten kävi, että sain peilin sopivaan, tingittyyn hintaan ja palasin kylpylään peili kainalossa. Näin tuli ostettua matkamuisto Saarenmaalta ja lahja 44-vuotishääpäivämme kunniaksi.

Lounaalle lähdimme vanhaan tuulimyllyyn rakennettuun ravintola Veskiin, jossa tarjoiltiin paikallista ruokaa. Ravintola on rakennettu kerroksittain tuulimyllyn sisään. Me istuimme toisen kerroksen ravintolassa, jossa tavallisten tuolien lisäksi jauhosäkit toimivat baari-istuimina. Ihan mukava idea!

Illalla aloimme jo kerätä ja pakata tavaroitamme seuraavan aamun varhaista lähtöä varten. Linja-autokuljetus Kuressaaresta mantereelle lähti kello 8.00. Perillä Tallinnassa olimme kello 12.00 juuri silloin, kun Linda Linen Helsinkiin lähtevästä laivasta irroteltiin köysiä. Emme ehtineet siihen. Vähän se meitä harmitti, kun hieman nopeammalla ajolla, olisimme laivaan ehtineet. Seuraava laiva lähti kello 15.00. Emme jääneet ankeaan terminaaliin odottelemaan seuraavan laivan lähtöä, vaan panimme tavaramme säilytyslokeroon ja lähdimme syömään meille ennestään tuttuun ravintola Mannerheimiin Mere puistotee 8:aan. Me olimme ravintolan ainoat asiakkaat ja saimme hyvän palvelun ja kunnollisen Vorschmack-annoksen lisukkeineen.

Lounaan syötyämme olikin jo aika palata satamaan ja nousta kello 15.00 Linda Linen alukseen. Merimatka sujui kohtalaisen hyvin. Aika paljon oli matkustajia tässä vuorossa ja vähän ahdasta matkatavaroitten kanssa. Minä istuin paikallani koko matkan ajan peili sylissäni. Saimme sen ehjänä perille. Nyt se on jo ripustettu seinälle meidän Tampereen asunnossamme, jossa se muistuttaa meitä  Saarenmaan kylpylämatkastamme.

Lyhyesti kylpylämatkasta: linja-auto- ja laivamatkojen yhteensovittamiseen emme olleet täysin tyytyväisiä. Kylpylän palvelut olivat kohtalaiset, eivät niin hyvät kuin aiemmalla matkallamme Rakveren Aqua SPA:ssa.

Kirjoitusta on viimeksi muokattu: 4.7.2012 17:47

Kommentoi kirjoitusta

* Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.