Blogi

Ratsumieskilta toiminut 50 vuotta10.9.2012 18:02

Ratsumieskillan lippu ja aktiivikiltalaiset valmiina killan juhlallisuuksiin

Smoolannin Husaarien puheenjohtaja Rolf Berggren ja hänen vaimonsa Molla sekä Eeva-Leena Lahden Hennalassa

Ruotsalaiset vieraat suomalaisten puristuksessa

Valmiina kukkien laskuun

Rolf Berggren Hakkapeliittapatsaalla

Vieraamme iltajuhlassa

Osmo Salo luovuttamassa standaaria

Ratsumieskilta ry vietti toimintansa 50-vuotisjuhlia 6-8.9.2012 Lahden Hennalassa. Juhlat oli yhdistetty ratsuväen perinteiseen Breitenfeldin päivään, syyskuun 7:een, mutta ne aloitettiin jo päivää aikaisemmin ja lopetettiin päivää myöhemmin. Juhlien eri tilaisuudet toivat runsaan joukon ratsumiehiä, heidän seuralaisiaan ja hevosiaan Lahteen.

Meillä oli Eeva-Leenan kanssa tilaisuus olla mukana lähes kaikissa tapahtumissa. Hieman osallistumistamme rajoitti se, että olimme Smoolannin Husaarien puheenjohtajan, majuri Rolf Berggrenin ja hänen vaimonsa Mollan isäntäpariskuntana parin päivän ajan. Meistä oli kuitenkin mukava toimia heidän oppainaan ja esittelijöinään. Samalla tuli taas harjoitettua ruotsinkieltä, joka alkaakin jo vähän ruostua.

Osallistuimme Eeva-Leenan kanssa jo torstaina 6.9. killan 50-vuotisjuhlakokoukseen Hennalan upseerikerholla ja sen jälkeiseen Varusmiessoittokunnan konserttiin Felix Krohn-salissa. Juhlakokouksen listalla oli vain yksi asia: julkilausuman käsittely ja sen hyväksyminen. Kokous hyväksyi yksimielisesti julkilausuman, jossa toivottiin muun muassa, että Lahden varuskunnan lakkauttamisen jälkeen osa varuskunnan tiloista voitaisiin varata vapaaehtoisen maanpuolustustyön tarpeisiin ja että Lahden upseerikerho arvokkaine tiloineen voisi jatkaa juhlapaikkana.

Varusmiessoittokunnan konsertti Lahden Krohn-salissa sisälsi etupäässä nykymusiikkia voimakkaine valo-, savu- ja äänitehosteineen. Mukana oli myös marssisikermä, mutta se jäikin sitten ainoaksi. Soittajat olivat taitavia ja solisti Saara Aallon ääniala laaja, mutta lähes eturivissä istuville musiikki kuului kovanlaisena.

Smoolannin Husaarien puheenjohtaja Rolf Berggren ja hänen vaimonsa Molla saapuivat perjantaiaamuna kello 9 jälkeen Helsinki-Vantaan lentokentälle. Olin siellä heitä vastassa. Poikkesimme meille. Jätimme heidän matkatavaransa meille. Vaihdoimme päällemme sotilasasut ja lähdimme ajamaan Lahteen. Ehdimme Lahteen sopivasti ennen katselmusta ja paraatia. Ruotsalaiset vieraamme hämmästelivät katselmukseen ja paraatiin osallistuvien sotilaiden määrää, sillä Ruotsissa ei tällaisia joukkoja enää nähdä, koska asevelvollisuusarmeija on siellä lakkautettu. Erityisesti heitä ihastuttivat killan ratsastavan osaston esitykset paraatikentällä.

Osallistuimme vieraidemme kanssa päiväjuhlaan varuskunnan ruokalassa, jossa pataljoonan komentaja Riku Mattila tervehti juhlavieraita, kiitti ja palkitsi pataljoonan henkilökuntaan kuuluneita sekä luovutti puheenvuoron Ratsumieskillan puheenjohtaja Jukka Elomaalle. Hän tervehti killan puolesta juhlaan osallistuvia ja jakoi killan myöntämät huomionosoitukset. Juhlapuheen piti puolustusvaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Jussi Niinistö. Juhlapuhetta seurasi yhteinen juhlalounas, jonka aikana kuultiin Varusmiessoittokunnan esittämää musiikkia. Juhla päättyi Ratsumieskillan kunniamarssiin.

Päiväjuhlan jälkeen ajelimme takaisin Helsinkiin, jossa tarjosimme vieraillemme iltapalan ja yösijan.

Seuraavana päivänä 8.9. lähdimme kohta aamiaisen jälkeen ajamaan Lahteen. Tavoitteenamme oli seurata varusmiessoittokunnan ja killan ratsukoiden esityksiä Lahden kauppatorilla. Torille oli kerääntynyt paljon väkeä seuraamaan esityksiä. Soittokunnan ja ratsukoiden esitysten jälkeen oli vuorossa seppeleenlasku torin laidassa olevalle Hakkapeliittapatsaalle. Hankin torilta Rolf Berggrenille punakeltaisen kukkavihon, jonka hän laski Smoolannin Husaarien puolesta patsaalle. Se jäi varmasti hänen mieleensä. Tämän lisäksi hänen mieltään varmasti lämmitti se, että useat lahtelaiset pysäyttivät hänet, kuvasivat ja kysyivät, mistäpäin vieras on. Joku totesi, että on mukavaa, kun ratsuväellä on yhteyksiä myös ulkomaille.

Toritapahtuman jälkeen ajoimme tutustumaan Sotilaslääketieteen museoon ja Suomen Sotilasmusiikkimuseoon Lahden varuskunnan kupeeseen. Molemmat museot ovat katsomisen arvoisia, erityisesti Sotilaslääketieteen museo, joka lienee yksi parhaista sotilaslääketieteen museoista koko maailmassa. Sääli, että kumpikin museo joudutaan lopettamaan tuolla paikalla ja siirtämään muualle ja osin varastoimaan. Museokierroksen jälkeen lounastimme ravintola Lokissa Lahden satamassa. Lämmin kiitos Ratsumieskillalle. Ruoka oli hyvää ja sitä oli riittävästi.

Jäimme Lahteen iltajuhlaan saakka ja pääsimme vaihtamaan varusteita erääseen varuskunnan majoitusrakennukseen. Sujuihan se, mutta samaan tilaan saapui myös muita juhlaan osallistujia, joten siellä alkoi olla melko rauhatonta. Tämän vuoksi siirryimmekin hyvissä ajoin ennen iltajuhlan alkua upseerikerholle.

Hennalan upseerikerhon tilat täyttyivät lähes viimeistä sijaa myöten juhlavieraista. Entiseen tapaan sekä pataljoonan komentaja että killan puheenjohtaja toivottivat vieraat tervetulleiksi. Puolustusvoimain tervehdyksen juhlassa esitti kenraalimajuri Juha-Pekka Liikola, joka on itse ollut mukana suunnittelemassa puolustusvoimauudistusta ja palvellut pitkään Lahden varuskunnassa.

Rolf Berggren esitti Smoolannin Husaarien tervehdyksen ja onnittelut killalle. Tervehdysten jälkeen siirryimme nauttimaan juhlaillallista. Hennalan upseerikerho oli jälleen kerran onnistunut valmistamaan herkullisen illallisen. Iltajuhla jatkui pitkälle puoleen yöhön ruokailun ja vilkkaan seurustelun merkeissä. Usea juhlavieras kävi tervehtimässä ruotsalaisia vieraitamme ja toivomassa, että pitkään jatkunut yhteistyö Smoolannin husaarien kanssa jatkuisi myös tulevina vuosina.

Palasimme takaisin Helsinkiin puolen yön tietämissä. Lähdimme seuraavana aamuna 9.9.  heti aamiaisen jälkeen tutustumaan Tuomarinkylän museoon ja Helsingin monumentaalikeskustaan. Helsingin tutustumiskierroksen jälkeen nautimme vielä yhteisen lounaan ravintola Nyyrikissä Helsingin Käpylässä. Lounaalle osallistui myös Osmo Salo, Rakuunakillan Helsingin eskadroonan puheenjohtaja, joka luovutti Rolf Berggrenille eskadroonan standaarin muistoksi Helsingin käynnistä.

Juotuamme vielä lähtökahvit vieraittemme kanssa meillä kotona ajoin heidät iltakuuden aikaan Helsinki-Vantaan lentokentälle, josta he lähtivät kotimatkalleen Ruotsiin.

Kirjoitusta on viimeksi muokattu: 11.9.2012 11:13

Kirjoituksessa on 2 kommenttia

Jukka Elomaa (11.9.2012 18:21)
Kiitos Jaakko erinomaisesta kirjoituksesta blogissasi. Oikein hyvää syksyä Teille molemmille.
Jukka E.
Ossi Sunell (2.10.2012 18:11)
Jaakko, "con saluti sanremesi"!Tultiin sunnuntaina kolmiviikkoi-
selta Sanremon-matkalta juniorin luota. Purin sähköpostia ja
kävin lukemassa blogikirjoituksesi Ratsumieskillan 50-vuotis-
juhlista. Mainio juttu, josta suurkiitos! - Kaiketi tapaamme huo-
menissa Hakkapeliittalounaalla?
Jalustintuntumalla, hakkaa päälle!
Ossi
Kommentoi kirjoitusta

* Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.