Blogi

ja toisen

Eeva-Leena Lentävä sammakko-ravintolan edessä

Vanhan kaupungin kissatalo

Teimme Eeva-Leenan kanssa matkan Riikaan 16-19.2.2013, kun emme päässeet sinne viime marraskuussa Eeva-Leenan sairastumisen vuoksi. Katsoimme, että nyt voisi olla hyvä aika käydä siellä oopperassa ja katselemassa Jugend-taloja. Tilasin tapani mukaan matkan netistä ja onnistuin löytämään sieltä kohtuuhintaisen hotellin ja tilaamaan sieltä myös liput Latvian kansallisoopperan Carmen-näytökseen heti matkan ensipäivälle.

Lähdimme matkaan lauantaina 16. helmikuuta aamupäivällä Helsinki-Vantaan lentoasemalta Flyben ATR-potkurikoneella. Lentomatka kesti vain runsaan tunnin ja  "sukkula-linja-auto" Riian lentokentältä vei meidät vajaassa puolessa tunnissa suoraan hotellimme Hotel Opera & Spa:n ovelle. Saimme hyvän, rauhallisen huoneen hotellin kolmannesta kerroksesta. Hotellimme sijaitsi aivan Riian keskustassa rautieaseman, linja-autoaseman, keskustorin ja oopperan läheisyydessä. Matkaa oopperaan oli  vajaat 500 metriä. Parasta kuitenkin oli, että lähes vastapäätä 100-metrisen jalankulkutunnelin toisessa päässä oli Riian Stockmann, joka on lähes uusi. Vanha kaupunkikin oli lyhyen kävelymatkan päässä oopperan takana.

Latvian kansallisoopperan rakennus sinänsä on jo katsomisen arvoinen puhumattakaan siitä, että siellä esiintyvät maailmanluokan tähdet. Emme pettyneet Carmen-oopperan esitykseen, vaikka paikkamme olivatkin toisen parven "piippuhyllyllä". Ne olivat myös hinnaltaan edulliset 7 € henkilöltä. Hieman meitä kuitenkin ihmetytti, että Carmen-ooppera oli sijoitettu Kuubaan, mutta ei se meitä haitannut, sillä laulajat ja orkesteri olivat loistavia. Olimme tyytyväisiä oopperakäyntiimme!

Hotellissamme oli pieni kylpyläosasto, jossa oli kaksi saunaa: kuiva- ja höyrysauna sekä suurehko jacuzzi. Erilaisia hoitoja tarjottiin kaikkiaan 55 kappaletta. Hoitohinnat olivat samaa luokkaa kuin Suomessa, eräät jopa kalliimpia. Päätimme kuitenkin huolimatta korkeista hinnoista kokeilla joitain hoitoja. Kokeilin thaimaalaista  jalkahoitoa, jossa määrätynlaisen tikun ja joidenkin voiteiden kanssa hierottiin jalkapohjia ja sääriä. Hinta oli 38 Latvian latia (LVL) eli runsaat 40 €. Eeva-Leena kokeili toista samanhintaista jalkahoitoa. Jalkahoidot eivät aivan vastanneet odotuksiamme. Myös se, että pelkkä saunominen ja jacuzzin käyttö maksoi 15 LVL käyntikerralta, oli mielestämme liikaa. Useissa hotelleissa sauna ja uinti sisältyvät huonehintaan.

Hotellin aamiainen, joka kuului huonehintaan, oli kohtuullisen hyvä ja runsas. Söimme vain kerran hotellin ravintolassa. Ruoka oli siellä hyvää,  mutta kalliihkoa! Hyvä  ja edullinen ruokapaikka oli mielestämme Riian Stockmannin Daily Deli, jossa kävimmekin kolme kertaa syömässä. Hinnat olivat alhaisemmat kuin hotellissamme. Delin erikoisuutena olivat  pannukakut, joihin sai erilaisia täytteitä: juustoa, kinkkua ym, ja ne maksoivat vain 2 LVL kappaleelta.

Toinen matkapäivä oli varattu Jugend-talojen katseluun, joita on Elisabet- ja Albert-katujen varrella. Löysimme talot hotellin vastaanoton antamien ohjeiden mukaan lyhyehkön linja-automatkan ja pienen etsiskelyn jälkeen. Kyllä ne ovat ja olivat katsomisen arvoisia. Eipä Riikaa turhaan kutsuta Jugend- tai Art Nouveau-pääkaupungiksi!

Eeva-Leena löysi aivan sattumalta Jugend-talojen katselun lomassa Lentävä sammakko-nimisen ravintolan, jossa kävimme syömässä keittolounaan. Lentävä sammakko-ravintolat, joita on Riiassa useita, ovat lapsiperheiden suosiossa.

Kolmantena matkapäivänä tutustuimme Riian vanhoihin Zeppelin-halleihin, jotka ovat nykyisin liha-, kala-, hedelmä-, ja vihanneshalleina. Niiden ulkopuolella  oli runsaasti rihkamakauppiaita. Emme kuitenkaan löytäneet halleista tai rihkamatorilta mitään ostettavaa. Suuntasimme kulkumme vanhaan kaupunkiin, jossa kiertelimme nähtävyyksiä katselemassa. Vanhaa kaupunkia on paljon kunnostettu ja sieltä löytyykin runsaasti katsottavaa. Sen sijaan vanhan kaupungin ulkopuolella olevat asuinalueet ovat täynnä vanhoja, huonossa kunnossa olevia elementtikerrostaloja repsottavine parvekkeineen eikä niissä ole paljon nähtävää.

Vanhasta kaupungista löysimme Musta munkki-nimisen ravintolan, jossa on erinomainen ruoka ja vieläpä kohtuuhintainen. Uskallemme suositella sitä Riian vanhassa kaupungissa vieraileville.

Neljäntenä matkapäivänä, tiistaina 19.2. söimme runsaan aamiaisen, pakkasimme matkatavaramme ja jäimme odottamaan puolen päivän aikaan lähtevää linja-autokuljetusta lentokentälle. Koneemme lähti kello 14.20 Riiasta ja olimme kotona Siltamäessä jo ennen kello 16.00 saman päivän iltapäivällä. Matka kannatti tehdä, vaikka se ei kaikilta osiltaan vastannutkaan odotuksiamme, mutta ooppera ja Jugend-kortteli olivat näkemisen arvoisia. Kuvagalleriaani olen sijoittanut runsaasti kuvia matkaltamme.