Blogi

Näkymä Tiede- ja kulttuuripalatsin 30. kerroksesta

Chopin museo iltavalaistuksessa

Frédéric Chopin 1810-1849

Michal Kryworuczko, pianovirtuaasi; Huomaa tässä käytössä on vain vasen käsi!

Teimme Eeva-Leenan kanssa maaliskuun puolenvälin tietämissä lyhyen matkan Varsovaan katsomaan kaupungin nähtävyyksiä. Toiveenamme oli myös päästä kuulemaan edes hiukkasen Chopinin säveltämää musiikkia. Olin etsinyt netistä meille sopivia lentoja ja hotellia. Suuria summia matkasta emme olleet halukkaita maksamaan. Pienehkö Hotelli Rialto keskustan tuntumassa kiinnosti. Mielenkiintoa herätti myös se, että hotellin sisustuksen kerrottiin olevan kokonaan art décoa ja 4-päivän matkan hintakaan henkilöä kohden ei noussut yli neljän sadan euron. Varasimme tämän matkan.

Lähdimme liikkeelle keskiviikkoaamuna 9.3. Helsinki-Vantaan lentoasemalta, samana aamuna, jolloin poikamme perhe lähti Dubaihin viikoksi. Ehdimme tavata heidät vähän ennen koneen lähtöä. Lento Helsingistä Varsovaan kesti vain tunnin ja kolme varttia. Varsovan Chopinin lentokentällä oli hiljaista. Olimme suunnitelleet ajavamme taksilla hotelliin. Heti ulostuloaulassa meihin iskeytyi kuitenkin mies, joka näytti meille jonkinlaista kuljettajalupaa ja tarjoutui viemään meidät hotelliimme runsaan sadan zlotyn hinnasta. Epäröimme vähän, mutta lähdimme sitten miehen matkaan. Hänellä oli vanha iso "Mersu", johon hän meidät sijoitti, mutta ei mitään taksivaloa katolla. Hyvin me pääsimme hänen kyydissään hotelliimme. Maksoin hänelle 140 zlotya - ehkä vähän liikaakin, sillä "pimeä taksihan" se oli.

Rialto-hotellissa meidät otettiin hyvin vastaan. Saimme heti huoneen, vaikka kello oli vasta 11.00 maissa paikallista aikaa. Veimme tavarat huoneeseemme ja lähdimme ulos tutustumaan lähiympäristöön. Otin Varsovassa oleskelumme aikana melkoisen joukon kuvia hotellista, jotka sijoitin Kuvagalleriaani nimellä "Hotelli Rialto Varsovassa". Sieltä niitä sopii katsella, jos kiinnostaa.

Suuntasimme askeleemme keskustaan, jossa tiesimme olevan Tiede- ja kulttuuripalatsin, lahjan Neuvostoliiton kansalta, jota myös "Stalinin hampaaksi" kutsutaan. Löytyihän "hammas" sieltä ja sen välittömässä tuntumassa koko joukko muita korkeita rakennuksia, pilvenpiirtäjiä. Olimme kuulleet, että "hampaassa" on näköalapaikka jossain 30. kerroksen kohdalla. Sinne meidän piti päästä nähdäksemme Varsovan levittäytyvän silmiemme alla. Hissilippu näköalapaikalle maksoi 15 zlotya. Vaikka sää oli pilvinen ja harmaa näimme sieltä pitkälle aina Varsovan ulkoreunoille asti. Kannatti käydä "hampaassa".

Aivan "hampaan" juuressa on Sightseeing- bussien lähtöpaikka. Painoimme sen mieleemme ja menimme päärautatieasemalla olevaan McDonald´siin syömään hampurilaiset, kun ajattelimme, että hotellimme gourmet-ravintola on meille liian kallis. Syötyämme "Mäcissä" suuret burgerit olimme valmiit palaaman hotelliin. Matkalta ostimme vielä mukaamme purkin puolalaista Tatra-olutta ja pari sämpylää iltapalaa varten. Pistäydyimme vielä illalla hotellin saunoissa ennen nukkumaan menoa.

Seuraavana aamuna olimme valmiit lähtemään kaupunkikiertoajelulle "hampaalta". Varsovassa on kaksi turistikierrosta sininen ja punainen. Ajoimme molemmat saadaksemme yleiskuvan kaupungista. Näillä kierroksilla näimme myös Chopin-museon, jonne ajattelimme palata illalla.

Ajoimme kiertoajelubussilla Chopin-museon pysäkille. Aioimme käydä museossa ja mennä sen jälkeen lähellä pidettävään Chopin konserttiin. Olimme hieman ennen kello 18.00 paikalla ja hämmästyksemme oli suuri, kun museon virkailija kertoi meille, että kymmenen minuutin päästä alkaa Michal Kryworuczkon reilun tunninmittainen konsertti ja se on ilmainen.

Niinpä kiiruhdimme suoraan museon konserttisaliin kuuntelemaan tätä ilmaista konserttia ja päätimme, että jätämme toisen Chopin konsertin pois ohjelmastamme. Minä, joka olen epämusikaalinen, olin hämmästynyt Michalin taidoista. Hän soitti kaikki kappaleet "ulkoa", ei siis nuoteista ja kaiken lisäksi ainakin kaksi kappaletta pelkällä vasemmalla kädellään. En ole koskaan kuullut ja nähnyt yhtä taitavaa. Hänen kerrotaankin kuuluvan nuorten lahjakkuuksien joukkoon, josta kuullaan vielä!