Blogi

Lippujono Varsovan kansannousun museoon

Kipsijäljennös lapsisotilaasta museossa

Puolalaisten mielenosoitusmarssi Nowy Swiatilla

Saman kadun varrella on Mannerheimin runsaat sata vuotta sitten suosima kahvila Blikle

Mannerheimin kuva kahvilassa

Lauantaina 12.3. viimeisenä matkapäivänämme söimme tuhdin aamiaisen hotellissamme, pakkasimme matkatavaramme ja jätimme ne hotellin säilytykseen. Lähdimme kaupungille katsoaksemme vielä nähtävyyksiä, sillä koneemme Helsinkiin lähti vasta kello 20.00. Lunastimme taas itsellemme koko päivän linja-auto- ja raitiotielipun keskustan lehtikioskista ja nousimme mielestämme sopivaan suuntaan menevään raitiotievaunuun. Suunta olikin hyvä, sillä matkan varrelle sattui Varsovan kansannousun museo, jonka olimme nähneet aiemmilla sightseeingkierroksilla ulkoapäin. Hyppäsimme pois raitiotievaunusta mennäksemme museoon.

Museo oli auki näin lauantaina ja melkoinen lipunostajien jono kiemurteli kassalle lipun ostoon. Me liityimme jonoon, jossa sitten saimmekin seisoskella melkein tunnin verran. Tuon tunnin aikana jono piteni puolella, kassalta aina museon ulkoportille saakka.

Museossa oli paljon ihmisiä, joiden joukossa paljon lapsia, varmaan koululaisia oppimassa maansa historiaa. Museota hallitsee suuren suuri Liberator-lentokone, jonka miehistö kansannousun aikan pudotti laskuvarjoilla elintarvikkeita ja aseita Varsovan kansannousun taistelijoille. Taistelijoiden joukossa oli myös lapsisotilaita, joista yhdestä on veistetty muistopatsas Vanhaan kaupunkiin. Pimeähkö museo, suuri katsojien määrä, monet portaat ja raskas aihe aiheuttivat sen, että kiersimme museon melko nopeasti.

Lähdimme raitiotievaunulla takaisin keskustaan. Emme kuitenkaan päässeet ihan keskustaan, kun vaunu pysähtyi eräälle pysäkille ennen keskustaa ja kaikki matkustajat ajettiin vaunusta ulos. Ihmettelimme tätä vähän, kunnes eräs nuorehko puolalainen mies, joka puhui englantia tuli kysymään meiltä, tarvitsemmeko apua. Kerroimme, että kyllä tarvitsemme. Kysyin häneltä, mistä tämä raitiotievaunusta ulosajo johtui. Mies kertoi, että kyseessä on hallituksen vastainen mielenosoitus, ja liikenne on pysäytetty mielenosoittajien käyttämän marssireitin takia.

Huolimatta mielenosoituksesta, päätimme tänä viimeisenä päivänä lähteä vielä katsomaan, missä on Mannerheimin suosima kahvila Blikle. Sen pitäisi olla Nowy Swiat-kadulla. Päätimme ajaa taksilla sinne. Otimmekin auton päärautatieaseman taksista. Yllätykseksemme taksin kuljettajana oli sama mies, joka oli vienyt meidän edellisenä päivänä juutalaisten museoon. Aikamoinen sattuma lähes kahden miljoonan asukkaan kaupungissa!

Mielenosoitus aiheutti sen, että emme voineet ajaa suoraan kahvilan ovelle, vaan taksi jätti meidät parin kolmen sadan metrin päähän kahvilasta, ja kuljettaja sanoi, että kävelkää tuohon suuntaan, jossa mielenosoittajat marssivat. Näin teimme. Minä sain otettua muutaman kuvan marssijoista ennenkuin menimme sisään kahvila Blikleen. Kahvila Blikle on perustettu jo vuonna 1869. Niinpä Mannerheim on Puolan vuosinaan 1909-1914 käynyt siellä syömässä rakastamaansa hummerimunakasta. Kahvilasta löytyy myös Mannerheimin kuva. Kahvila oli aivan täynnä mielenosoittajia, joiden marssi oli päättynyt johonkin lähistölle. Me emme tilanneet kahvilasta munakasta,vaan kahvit ja leivokset.

Blikle kahvilakäynnin jälkeen ajoimme nyt jo oppimaamme linja-autoreittiä takaisin keskustaan ja menimme tuttuun päärautieaseman McDonald´siin syömään hampurilaiset. Olimme päättäneet, että otamme taksin päärautieasemalta, ajamme hotelliimme hakemaan matkatavaramme ja jatkamme samalla taksilla lentokentälle. Kaikki meni suunnitellusti ja pääsimme hyvin Varsovan Chopin lentoasemalle odottelemaan Helsingin koneen lähtöä. Helsingin koneeseen tuli melko vähän matkustajia, ja kone pysyi hyvin aikataulussaan. Me saavuimme Helsinkiin noin kello 22.30. Kotona olimme vähän ennen puolta yötä. Näin tuli Varsova nähtyä neljän päivän aikana ainakin jollakin tavalla. Laitoin koko joukon kuvia Varsovan matkastamme Kuvagalleriaan. Sieltä ne ovat katsottavissa.